Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Hiszpania i Maroko chcą budować tunel kolejowy do Afryki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Hiszpania i Maroko chcą budować tunel kolejowy do Afryki
Fot. NicholasNCE CC BY-SA 4.0
W połowie czerwca hiszpański rząd podjął decyzję o desygnowaniu środków na studium wykonalności dla projektu dotyczącego podwodnego połączenia Europy z Afryką.

Hiszpania potwierdziła wyasygnowanie środków na studium wykonalności dla tunelu, który miałby połączyć Hiszpanię z Marokiem pod Cieśniną Gibraltarską, a więc – w praktyce – Europę z Afryką. Chodzi tu o stosunkowo niewielkie pieniądze. Będzie to 2,3 miliona euro. Za te pieniądze opracowana ma być sama koncepcja połączenia z propozycją umiejscowienia tunelu, wykonane mają być wstępne badania geologiczne, zbadany potencjalny popyt.

Projekt budowy podmorskiego tunelu został zarzucony w 2009 roku. Od tego czasu aż do wiosny 2023 roku przedstawiciele Hiszpanii i Maroka nie spotkali się ani razu w tej sprawie. Pomysł nie jest nowy a rozmowy na ten temat pomiędzy państwami toczyły się od lat 70-tych XX wieku.

Impulsem do wznowienia rozmów było otwarcie linii kolei dużych prędkości w 2018 roku w Maroku. Linię Al Boraq poprowadzono z Casablanki przez Rabat do Tangeru, który znajduje się już nad Cieśniną Gibraltarską. Maroko chciałoby, aby szybka kolej, w części subsydiowana przez Francję, dotarła kiedyś na kontynent europejski. Tego chcą też Hiszpanie.

– Po czternastu latach zamierzamy dać impuls do badań nad projektem o najwyższym znaczeniu geostrategicznym dla naszych krajów i dla stosunków między Europą a Afryką. Rozpoczynamy nowy etap ożywienia projektu stałego połączenia przez Cieśninę Gibraltarską – powiedziała Raquel Sanchez, hiszpańska minister transportu. Środki na studium będą pochodzić z hiszpańskiego Krajowego Planu Odbudowy.

Bardzo wstępny plan zakłada, że tunel mógłbym powstać w zachodniej części Cieśniny, gdzie ma ona szerokość około 27 kilometrów (a najwęższym miejscu ma 14, jednak tam sąsiaduje ona z wysokimi górami na lądzie, na obu kontynentach).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5