SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
CPK: Sprawa sprzedaży działek niezbędnych dla lotniska w prokuraturze [Aktualizacja]
ep. 28 października 2025
W lipcu tego roku władze CPK złożyły do Prokuratury Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku ze sprzedażą przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działek kluczowych do budowy centralnego lotniska – poinformowała spółka.
KOWR sprzedał działkę niezbędną do budowy CPK. Kontrowersyjna transakcja
Jak kupić nieruchomość od PKP?
Szczecin: PFR z planem budowy osiedla z 800 mieszkaniami na wynajem na terenach kolejowych
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
Roman Czubiński 28 października 2025
Budowa linii dużych prędkości „Y” i dopuszczenie jej do eksploatacji będzie tylko zwieńczeniem długiego procesu. Największe trudności są rozwiązywane obecnie, na etapie przygotowań – stwierdzili przedstawiciele inwestora i potencjalnych wykonawców podczas debaty na targach TRAKO. Szczegóły są dopracowywane – między innymi – na Forum Dialogu Technicznego CPK.
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów
KOWR sprzedał działkę niezbędną do budowy CPK. Kontrowersyjna transakcja
Redakcja 28 października 2025
Tuż przed zmianą władzy, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierowane przez Roberta Telusa wydało zgodę na sprzedaż 160 hektarów państwowej ziemi, która jest kluczowa dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje Wirtualna Polska. Do transakcji doszło mimo sprzeciwu spółki CPK. Nabywcą został prywatny przedsiębiorca, który teraz będzie mógł ją odsprzedać za dużo wyższą kwotę.
CPK: Sprawa sprzedaży działek niezbędnych dla lotniska w prokuraturze [Aktualizacja]
Jak kupić nieruchomość od PKP?
Szczecin: PFR z planem budowy osiedla z 800 mieszkaniami na wynajem na terenach kolejowych
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Daniel Siwak 28 października 2025
Jednym z wątków towarzyszącym w ostatnich miesiącach budowie tunelu średnicowego w Łodzi jest trwające postępowanie mediacyjne pomiędzy inwestorem a wykonawcą tej ważnej kolejowej inwestycji. Pytamy: na jakim etapie są rozmowy i czy mają wpływ na postęp prac?
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Będą utrudnienia na trasie z Łodzi do Łowicza i Kutna. Kiedy prace przy tunelu średnicowym?
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Daniel Siwak 23 października 2025
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi dla pociągów KDP, chociaż ma już swojego wykonawcę, na razie jest jeszcze w fazie m. in. wykonywania komór technicznych. Firma Budimex ukończyła już komorę “Retkinia”. W przyszłym roku będzie gotowa komora “Fabryczna”.
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem
Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami
Roman Czubiński 22 października 2025
Polska branża kolejowa jest przygotowana do zadań związanych z KDP zarówno technicznie, jak i od strony realizacyjnej – uznali uczestnicy debaty podczas targów TRAKO. CPK zapowiada przyjęcie rozwiązań, które będą ułatwiać wykorzystanie potencjału polskich firm wykonawczych. Część technologii będzie jednak trzeba pozyskać z zagranicy.
PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
Lubelskie: Niepewne losy łącznicy na lotnisko
Roman Czubiński 21 października 2025
Nie jest pewne powstanie łącznicy od strony Chełma do przystanku Lublin Airport. Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK uzależniają jej budowę od dostępnych środków, nie wskazują też konkretnych terminów rozpoczęcia i ukończenia inwestycji – dowiadujemy się z odpowiedzi na interpelację poselską.
Po pół roku pociągi pasażerskie zaczęły jeździć łącznicą w Czarncy
Nowa łącznica Czarnca – Włoszczowa Północ gotowa. Pociągów brak
Widać tor na łącznicy Czarnca - Włoszczowa Północ [zdjęcia]
Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie
Łukasz Malinowski 17 października 2025
Budimex konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynkach państw bałtyckich. Mikołaj Waśniewski, Dyrektor rynków bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) w Budimeksie, ujawnia kulisy adaptacji do zróżnicowanych systemów przetargowych, optymalizacji projektów za setki milionów euro oraz eksploracji nowych form współpracy dla polskiego wykonawcy.
Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza
Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK
Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Daniel Siwak 17 października 2025
Między inwestorem a wykonawcą tunelu średnicowego w Łodzi toczą się negocjacje, przede wszystkim w kwestii finansowej. Tymczasem właściciele i lokatorzy z kamienic przy al. 1 Maja i ul. Próchnika napisali do premiera Donalda Tuska apel o interwencję rządową w sprawie uszkodzonych budynków i ochrony prawnej i finansowej poszkodowanych właścicieli.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Będą utrudnienia na trasie z Łodzi do Łowicza i Kutna. Kiedy prace przy tunelu średnicowym?
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Daniel Siwak 14 października 2025
Termin ukończenia tunelu średnicowego PKP PLK, według nowych deklaracji płynących z Ministerstwa Infrastruktury, zbliżyłby się do terminu realizacji innej inwestycji kolejowej w Łodzi. Chodzi o tunel dla pociągów dużych prędkości, który ma być gotowy w 2029 roku.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Będą utrudnienia na trasie z Łodzi do Łowicza i Kutna. Kiedy prace przy tunelu średnicowym?
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Przemysław Farsewicz 14 października 2025
Rozpoczęło się kładzenie szyn na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki na Litwie – w rejonie Janowa. Do końca roku ma być gotowy 8,8-kilometrowy odcinek toru między miejscowościami Šveicarija i Žeimiai.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski
Podłęże – Piekiełko: Drążenie tuneli pod Pisarzową postępuje w dobrym rytmie
PKP PLK 07 października 2025
Jadwiga i Kinga bez ustanku budują pod ziemią dwa tunele, dzięki którym skrócone zostaną podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Potężne tarcze TBM, pracujące przy największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA na południu kraju, wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Modernizacja linii kolejowej 104, której częścią jest budowa tuneli, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany
Męcina – Mordarka: Początek drążenia tunelu kolejowego
TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104
Większość pasażerów nie chce dojeżdżać do CPK. Prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową
Roman Czubiński 02 października 2025
Docelowy scenariusz rozwoju polskiej sieci kolejowej po 2035 r. zostanie przedstawiony rządowi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Już dziś wiadomo jednak, że nowy układ linii będzie różnił się od koncepcji z lat 2017-2023. Ma on być mniej skoncentrowany na lotnisku, a bardziej na inwestycjach w regionach odpowiadających na codzienne potrzeby ich mieszkańców – zapowiadają CPK i PLK SA.
Konsultacje założeń ZSK w województwie pomorskim. Kolejny warsztatowy panel ekspercki odbył się w Gdańsku
Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej
Malepszak: KDP nie może pochłonąć wszystkich dostępnych środków
Roman Czubiński 26 września 2025
Kluczowym dla kolei parametrem na najbliższych 20 lat będzie udział w rynku. To właśnie jego wartość będzie wyznacznikiem sukcesu lub porażki działań podejmowanych przez władze krajowe i unijne – powiedział podczas debaty otwarcia targów TRAKO 2025 odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025
Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO
PKP PLK, Kombud, Szafrański, Pomianowski i inni. Prestiżowe nagrody na TRAKO 2025
Łódzkie: Kolej do Bełchatowa – czy powstanie druga linia?
Roman Czubiński 21 września 2025
52-tysięczny Bełchatów, dziś bez dostępu do kolei pasażerskiej, w perspektywie kilku lat może zyskać aż dwie linie łączące go ze stolicą regionu. Pierwszą z nich ma być trasa przez Piotrków Trybunalski, której reaktywacja będzie częścią programu Kolej Plus (trwają prace projektowe). Przed kilkoma miesiącami łódzki samorząd wojewódzki ujawnił jednak zamiar budowy zupełnie nowej trasy, łączącej Bełchatów z Łodzią bezpośrednio.
UTK: Efektywność kosztowa przewoźników i zarządców – do poprawy
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
Podlaskie potwierdza: Cztery pary pociągów Regio do Łomży
Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji
Redakcja 18 września 2025
Projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, złożony przez prezydenta Nawrockiego, nie przyspieszy budowy ani części lotniczej, ani kolejowej inwestycji. Jego celem ma być raczej spór z rządem niż realne wsparcie przedsięwzięcia – zwłaszcza w obszarze kolei dużych prędkości, gdzie zapisane ograniczenia budzą zdziwienie.
CPK: Kolejny ważny krok ws. kontraktu na budowę terminala lotniska
Wild: Wykluczenie z KDP polskich producentów taboru to unikat w skali świata
CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
inf. pras. CPK, opr. RC 12 września 2025
Centralny Port Komunikacyjny nabył ponad 100 działek zakwalifikowanych do pierwszego etapu Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. To grunty potrzebne do budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości, łączącej Lotnisko CPK z Łodzią i Warszawą – informuje spółka.
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
Malinowski (PKP Intercity): Musimy jeździć szybciej. 250 km/h to skazywanie się na porażkę
Łukasz Malinowski 11 września 2025
Jeżeli infrastruktura jest projektowana i budowana na prędkości rzędu 350 km/h, to oczekiwania pozyskania pociągów o prędkości 250 km/h, które będą eksploatowane przez kolejne kilkadziesiąt lat, oznaczałyby skazywanie nas na starcie na ryzyko porażki w konkurowaniu o pasażera – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity. Menedżer odnosi się do trwającej dyskusji o prędkości, z jaką powinny poruszać się pociągi na polskiej KDP.
PKP Intercity z umową na PFU zaplecza dla piętrowych EZT [FILM]
Wrocław: 40 dni bez lotów. Do stolicy i Krakowa najlepiej pociągiem
Pendolino PKP Intercity pojedzie w Czechach!
CPK: Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć także dla wrocławskiej odnogi "Ygreka"
inf. pras. CPK 11 września 2025
Dla właścicieli nieruchomości leżących na przebiegu linii kolejowej „Y” od Sieradza Północnego do Kępna i z Kępna do Czernicy Wrocławskiej spółka CPK przygotowuje kolejną odsłonę Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Wstępny dobór i analizy zakładają, że inwestor będzie chciał kupić łącznie około 65 działek. Według harmonogramów rozmowy z właścicielami mają rozpocząć się w III kwartale bieżącego roku.
CPK: „Symboliczny moment”. Zakup pierwszej działki w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
inf. pras. CPK 07 września 2025
Zwiększenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej z 250 do 350 km/h na projektowanych liniach kolejowych pozwoli na pełne wykorzystanie parametrów infrastruktury, stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej i oszczędność czasu pasażerów. To właśnie znaczące skrócenie czasów przejazdu było podstawowym źródłem sukcesu kolei dużych prędkości w Europie – przekonuje zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów
CPK: Zmiany na łódzkiej Retkini zaprojektuje Multiconsult
Roman Czubiński 02 września 2025
Oferta złożona przez firmę Multiconsult została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na projekt zmiany układu torowego w rejonie planowanego wyjścia łódzkiego tunelu KDP na powierzchnię. Zmiany te mają ograniczyć ingerencje w istniejącą infrastrukturę (pozwolą m. in. na nieprzerwane działanie przystanku Łódź Retkinia) i zapewnić oszczędności.
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Klimczak: Poprawiamy parametry CPK, prezydent może spać spokojnie
Redakcja/przegląd prasy 22 sierpnia 2025
– Politycy PiS myśleli, że rząd wygasi ten projekt, a my go rozwijamy. Poprawiamy jego parametry – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury na antenie Polsat News, zapytany o Centralny Port Komunikacyjny i przyszłą współpracę z prezydentem Karolem Nawrockim.
Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK
Klimczak: Kolej jest dla rządu równie ważna jak drogi
Klimczak o PKP Cargo: Od ordynatora Wojewódki słyszę, że pacjent będzie żył
CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h
Centralny Port Komunikacyjny 20 sierpnia 2025
Centralny Port Komunikacyjny buduje pierwszą linię Kolei Dużych Prędkości, uwzględniając na każdym etapie planowania, projektowania i realizacji najwyższe możliwe parametry przejazdu pociągów. Dzięki przyjętym założeniom dla KDP skrócenie czasu przejazdów przyniesie fundamentalną zmianę jakości podróżowania po Polsce – przekonuje spółka, broniąc decyzji o podwyższeniu prędkości maksymalnej z 250 do 350 km/h.
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji
Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025
Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu PORR plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł m.in. rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem
Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor
Roman Czubiński 12 sierpnia 2025
Komisja Europejska skorygowała harmonogram budowy Rail Baltica w krajach bałtyckich, od dawna uważany w branży za nierealny. Do roku 2030 linia ma być w dużej części jednotorowa, lecz zelektryfikowana i wyposażona w system ERTMS. Brakujący drugi tor i odgałęzienia mają zostać dobudowane dopiero w kolejnych latach za środki unijne z kolejnych perspektyw budżetowych.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
inf. pras. CPK, opr. RC 07 sierpnia 2025
Odcinek kolei dużych prędkości między Warszawą a przyszły lotniskiem CPK ma już komplet złożonych wniosków o decyzje lokalizacyjne – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Dla dalszego fragmentu do Łodzi złożono 3 z 7 koniecznych wniosków.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy
Roman Czubiński 01 sierpnia 2025
Zarządca infrastruktury nie ma na razie sprecyzowanych planów dotyczących zapowiedzianej w kwietniu linii Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki. Szczegóły – dotyczące jej parametrów oraz finansowania budowy – mają znaleźć się w dokumentacji, którą ma zlecić i sfinansować województwo łódzkie.
Zmiany na stacjach w Sosnowcu, Lublińcu i Herbach Starych
Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!
PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025
Oprócz ukończenia komory startowej na Retkini przygotowania do drążenia łódzkiego tunelu Kolei Dużych Prędkości trwają też w innych miejscach. Na budowie komory odbiorczej przy stacji Łódź Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe. W sąsiadującym Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem
Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem
Roman Czubiński 18 lipca 2025
Spółka CPK dokłada starań, by zabezpieczyć się przed ryzykiem uszkodzenia jakichkolwiek budynków podczas drążenia łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Optymalny sposób ich zabezpieczenia mają wskazać trwające analizy. Na korzyść łódzkiej tkanki miejskiej będzie też działała sama głębokość podziemnej linii kolejowej, w zasadniczej części nie mniejsza niż 25 metrów.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
Roman Czubiński 17 lipca 2025
Złożenie wniosków o decyzje lokalizacyjne dla reszty odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi to kwestia najbliższych miesięcy. Na finiszu jest też wykup nieruchomości koniecznych dla budowy magistrali – zapewnia pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tym roku można spodziewać się pierwszych postępowań na prace budowlane dla pierwszej części „Ygreka”.
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Łódzki tunel KDP: Jest komora, trwają przygotowania do drążenia [ZDJĘCIA]
Roman Czubiński 16 lipca 2025
Zakończyła się budowa komory startowej łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Wybudowany przez Budimex obiekt będzie teraz mógł przyjąć tarczę TBM, która w ostatnich miesiącach 2026 r. rozpocznie drążenie podziemnej linii w kierunku stacji Łódź Fabryczna. Tunel ma być gotowy do przyjęcia pociągów w roku 2029.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
inf. pras. CPK 11 lipca 2025
Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do Wojewody Mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech pierwszych z 12 odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Kolejne wnioski są w przygotowaniu. To kluczowy fragment linii kolejowej „Y”, która do 2035 r. ma połączyć stolicę z Lotniskiem CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
Decyzja o drugim łączniku do lotniska Olsztyn-Mazury za dwa lata
Kasper Fiszer 03 lipca 2025
PKP PLK nie wykluczają budowy drugiego łącznika biegnącego do portu lotniczego Olsztyn-Mazury w okolicach Szyman. Decyzja w tej sprawie ma zapaść za dwa lata. O inwestycję zabiega samorząd regionalny.
Przybędzie połączeń ze Szczytna do Ostrołęki?
Mazowieckie za nowym łącznikiem na lotnisko w Szymanach
Polregio w Ostrołęce: Nowe trasy atrakcyjne dla podróżnych
Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK
Centralny Port Komunikacyjny 02 lipca 2025
W sumie siedem ofert wpłynęło na prace projektowe dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Zmiany w projekcie mają nie tylko zminimalizować wpływ na przystanek na Retkini, ale także umożliwić mieszkańcom korzystanie z tej ważnej stacji nawet podczas budowy linii kolejowej.
Tunel KDP w Łodzi. PORR: tarcza TBM będzie gotowa w czerwcu 2026 roku
KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo
CPK planuje Lokalne Huby Mobilności
Piotr Rachwalski, CPK: Pierwszy odcinek KDP chcemy skończyć do 2032 r.
Redakcja 01 lipca 2025
W drugiej połowie tego roku powinny ruszyć przetargi na linie kolejowe planowane w ramach megalotniska. – Zaczniemy od linii kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która będzie podzielona na kilka odcinków realizacyjnych – poinformował Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Furgalski rozprawia się z mitami wokół CPK
Tunel drogowy w Teresinie otwarty pół roku przed terminem
Są oferty w gigantycznym przetargu drogowo-tunelowym
Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana
Daniel Siwak 27 czerwca 2025
Umowa pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny a firmą PORR, podpisana. Oznacza to formalne rozpoczęcie budowy pierwszej infrastruktury dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Odcinek tunelowy w Łodzi będzie w przyszłości częścią trasy Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Łódzki tunel średnicowy: Co musi się stać, żeby TBM Katarzyna ruszyła?
Daniel Siwak 27 czerwca 2025
Tarcza TBM Katarzyna w połowie czerwca tego roku wykonała obrót techniczny. Pomimo tego maszyna drążąca tunel średnicowy w Łodzi nadal nie przedostała się do bloku postojowego, gdzie ma odbyć się jej serwisowanie. Kolejnej, choćby orientacyjnej daty wznowienia drążenia w kierunku przystanku Łódź Śródmieście na razie nikt nie odważył się podać.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Męcina – Mordarka: Początek drążenia tunelu kolejowego
PKP PLK 24 czerwca 2025
Ważąca przeszło 2,5 tys. ton tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła budowę tunelu kolejowego pod Pisarzową. W ciągu najbliższego roku powstanie nowy obiekt o długości niemal 4 km, który skróci podróże pociągiem między Limanową a Nowym Sączem. Będzie to pierwsza z 16 takich budowli zaplanowanych w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, największej inwestycji PKP PLK na południu Polski. Zadanie jest dofinansowane przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Podłęże – Piekiełko: Drążenie tuneli pod Pisarzową postępuje w dobrym rytmie
Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany
TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025
Polskie pociągi dużych prędkości muszą jechać z prędkością ponad 300 km/h. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zdania nie zmienia. – Chcemy działać racjonalnie i efektywnie. Nie możemy sobie pozwolić na zbudowanie czegoś, co nie spotkałoby się z zainteresowaniem przewoźników i pasażerów – podkreśla.
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów
Tallinn: Pierwszy peron stacji Rail Baltiki otwarty
Przemysław Farsewicz 16 czerwca 2025
Od kilku dni pasażerowie wsiadają do pociągów z nowego peronu stacji Ülemiste w Tallinie. To punkt początkowy Rail Baltiki w Estonii.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP
Roman Czubiński 12 czerwca 2025
Działające w Polsce firmy są w stanie zbudować zarówno infrastrukturę, jak i tabor kolei dużych prędkości własnymi siłami – powiedział podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej członek zarządu Alstom Polska Adam Juretko. Podkreślił znaczenie odpowiedniego przygotowania przetargów: przemyślanego określenia ich zakresu i wymagań oraz wprowadzenia certyfikacji wykonawców.
Beata Rusinowicz prezeską Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Daniel Siwak 12 czerwca 2025
Praktycznie nic nie stoi już na przeszkodzie, żeby spółka Centralny Port Komunikacyjnych podpisała umowę z firmą PORR. To wybrany wykonawca tunelu KDP w Łodzi. Według deklaracji ma to nastąpić prędzej niż później.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata
Roman Czubiński 11 czerwca 2025
Zarządcy infrastruktury kolejowej muszą nauczyć się inwestowania w sposób dopasowany do potrzeb i precyzyjny – powiedział w wystąpieniu otwierającym Kongres Infrastruktury Polskiej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Urzędnik jest spokojny o dostępność w najbliższym czasie funduszy, podkreśla jednak konieczność rozbudowy inwestycji kolejowych o elementy infrastruktury bezpieczeństwa.
Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki
Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki
IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Daniel Siwak 10 czerwca 2025
W ostatnich miesiącach znaleziono na budowie tunelu średnicowego w Łodzi w sumie trzy podziemne obiekty. Natomiast tarcza TBM Katarzyna nadal stoi przed blokiem postojowym. Brakuje jej blisko 1,2 km do dworca Łódź Fabryczna oraz mniej niż połowę tego odcinka do przystanku Łódź Śródmieście.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?
Kasper Fiszer 02 czerwca 2025
Aktualne władze samorządowe nie informują o swoich planach dotyczących obsługi połączeń do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tłumaczą to interpretacją przepisów o dostępie do informacji publicznej. Obsługa projektowanego hubu multimodalnego przez ŁKA pozostaje więc niepewna.
Łódzkie z nowościami w grudniowym rozkładzie jazdy ŁKA
ŁKA: Jesienne utrudnienia na „Wiedence”
Od grudnia ponad dwa razy więcej pociągów regionalnych Łódź – Częstochowa
Łódzki tunel średnicowy. Kiedy koniec prac? Za nieco ponad rok
Daniel Siwak 30 maja 2025
Zarówno inwestor (PKP Polskie Linie Kolejowe), jak i wykonawca (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów) chętnie prezentują postępy w realizacji inwestycji – i dobrze, bo tego brakowało. Jednak wraz z zatrzymaniem TBM Katarzyny "zatrzymał się" również finalny termin zakończenia prac. Aktualna wersja umowy wskazuje nadal na... czerwiec 2026 roku. Data zupełnie już nierealna.
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna stoi. Z kim musi porozumieć się PBDiM?
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w połowie 2027? Jest wniosek PBDiM
Ryl (Wojewoda Łódzki): Będziemy dochodzić pieniędzy od wykonawcy tunelu średnicowego
Niemal 300 metrów podziemnej podróży Kingi, Jadwiga w blokach startowych
PKP PLK 29 maja 2025
Już prawie dwa miesiące tarcza TBM „Kinga” drąży podziemny tunel pod Pisarzową. Maszyna codziennie trawi kolejne metry górotworu. Za kilka tygodni dołączy do niej większa siostra „Jadwiga”, która jest montowana na placu budowy. W przyszłym roku nowe tunele, kolejowy i ewakuacyjny, połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza. Prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany to część największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski, którą dofinansowała Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową
Metro na Karolin. Tarcze TBM Anna i Krystyna już na budowie
Metro na Bródno: Koniec drążenia. Druga tarcza na Trockiej
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Roman Czubiński 29 maja 2025
Odwołania wniesione przez dwóch uczestników przetargu na budowę tunelu KDP w Łodzi okazały się nieskuteczne – informuje spółka CPK. Oznacza to, że można podpisać umowę z firmą PORR, której ofertę zamawiający ocenił jako najkorzystniejszą.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Opolskie: Kierunki rozwoju siatki – Głuchołazy, Głubczyce i pociągi do Pyrzowic
Jakub Rösler, Roman Czubiński 28 maja 2025
Priorytetowe nowe kierunki regionalnych przewozów kolejowych to dla opolskiego Urzędu Marszałkowskiego reaktywacja nieczynnego dziś odcinka linii 144 oraz poprawa obsługi Głuchołaz – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym marszałek województwa Szymon Ogłaza. Pierwszy cel wymaga tylko remontu istniejącej infrastruktury, drugi – budowy nowego odcinka między Prudnikiem a Pokrzywną. Władze regionu wiążą też duże nadzieje z inwestycją programu Kolej Plus, dzięki której dostęp do pociągów pasażerskich odzyskają Głubczyce.
Opolskie chce wykorzystać całą opcję na nowe EZT
Opolskie: W I kwartale przetarg na tabor spalinowy
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Przemysław Farsewicz 27 maja 2025
LTG Infra, litewski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na budowę nasypu i obiektów inżynieryjnych dla odcinka Berčiūnai – Joniškėlis (Johaniszkiele). Celem jest objęcie budową bądź zakontraktowanie w tym roku 114 km litewskiego odcinka trasy między Kownem a Poniewieżem.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
inf. pras. CPK 26 maja 2025
Na początku czerwca CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Spółka zamierza przekonać kaliszan, że mimo planowanej budowy obwodnicy kolejowej, poprzez którą część szybkich pociągów do Poznania i Warszawy ominie ich miasto, i tak skorzystają oni na budowie linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
PKP PLK 24 maja 2025
Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony. Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
CPK: Początek badań budynków nad przyszłym tunelem KDP
inf. pras. CPK, opr. RC 21 maja 2025
Spółka CPK podpisała umowę na wykonanie dodatkowych ekspertyz budynków, które znajdują się na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Wykonawca (firma Albraco) od momentu podpisania umowy będzie miał 6 miesięcy na realizację prac związanych z przeprowadzeniem całościowej oceny stanu technicznego i przesłanie raportu.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
inf. pras. CPK 15 maja 2025
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na prace projektowe dla zmienionego układu torowego Kolei Dużych Prędkości. Chodzi o 3-kilometrowy odcinek torów w rejonie łódzkiej Rekini. Spółka ma już wypracowaną wspólnie z PKP PLK koncepcję zmian. Uproszczą one m.in. układ torowy i zminimalizują wpływ na przystanek na Retkini, z którego mieszkańcy będą mogli korzystać podczas budowy linii kolejowej. Termin składania ofert upływa 9 czerwca.
CPK: Zmiany na łódzkiej Retkini zaprojektuje Multiconsult
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna nadal przed planowaną konserwacją
Daniel Siwak 08 maja 2025
Trwa budowa tunelu średnicowego w Łodzi, chociaż nadal nie rozpoczął się przegląd techniczny tarczy Katarzyny. Maszyna stoi od jesieni 2024 roku po katastrofie budowlanej przy al. 1 Maja. W związku z tym dalsze drążenie jeszcze w tym miesiącu staje się coraz mniej realne.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
Roman Czubiński 25 kwietnia 2025
Wkrótce poznamy odpowiedź na pytanie o przyszłość większości „szprych”, których budowę zapowiadał poprzedni zarząd CPK. Zapewni ją Zintegrowana Sieć Kolejowa, która określi docelowy układ polskiej sieci – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny Piotr Rachwalski. Zapowiedział też zachęty dla niezależnych przewoźników, którzy byliby zainteresowani kursowaniem po przyszłych polskich liniach dużych prędkości.
Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami
PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
Podłęże – Piekiełko: Są oferty na pierwszy nowy odcinek. Intercor najtańszy
Roman Czubiński 24 kwietnia 2025
Najtańszą ofertę na budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark złożyło konsorcjum Intercor i tureckiej firmy Dogus. Dwóch pozostałych uczestników postępowania to Budimex, startujący wraz z Gülermakiem, i Porr z Trakcją System. Wszystkie oferty zmieściły się w kosztorysie, a najniższa z nich nie przekroczyła nawet 2 miliardów złotych – to najważniejsze wiadomości z otwarcia ofert.
Nasza Kolej premiera Tuska. "Polska kolej ma być wzorem do naśladowania"
Linia „Podłęże-Piekiełko”. Przetarg na pierwszy odcinek nowej trasy
Najdłuższy tunel w Polsce na linii Podłęże - Piekiełko. Jest umowa
Łódzki tunel średnicowy. Budynki w najgorszym stanie jednak do zburzenia?
Daniel Siwak 24 kwietnia 2025
Budynków w najgorszym stanie na trasie tunelu średnicowego w Łodzi – jeszcze przed rozpoczęciem budowy odcinka w kierunku Łodzi Fabrycznej – było 30. Czy ich burzenie, zamiast wzmacniania, jest opcją nadal braną pod uwagę? Tarcza TBM Katarzyna ma ponownie zacząć drążenie jeszcze w maju tego roku.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
Centralny Port Komunikacyjny 18 kwietnia 2025
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła kolejny etap w ramach prac dla linii kolejowej nr 85 między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem, czyli na poznańskiej odnodze linii Kolei Dużych Prędkości „Y”. Spółka odebrała koncepcję programowo-przestrzenną (KPP) dla tego odcinka, płynnie przechodząc do etapu przygotowania projektu budowlanego.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
CPK: Przetargów na projekty nie zabraknie
Roman Czubiński 16 kwietnia 2025
Branża projektowa może liczyć w najbliższych latach na regularny dopływ nowych zamówień ze strony CPK – mówił podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów członek zarządu spółki Piotr Rachwalski. Najbliższe duże zlecenia mają dotyczyć przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej na północ, w kierunku Płocka i Grudziądza.
Wyborski (PLK): W tym roku ogłosimy kolejne przetargi na projekty i prace przedprojektowe
Merchel (Multiconsult Polska): Potrzebujemy dobrych i realnych umów
Furgalski: Polską KDP muszą budować i projektować polskie firmy
Bełchatów: Po przedłużeniu linii nie będzie pociągów dalekobieżnych
Kasper Fiszer 15 kwietnia 2025
Mimo planowanych inwestycji infrastrukturalnych Bełchatów nie doczeka się obsługi koleją dalekobieżną. Ministerstwo Infrastruktury nie ma bowiem planów dotowania kursów korzystających z projektowanego ciągu Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Chorzew-Siemkowice. Tłumaczy, że obsługa trasy leży w kompetencji marszałka.
PLK: Budowa nowej linii Bogumiłów – Chorzew do 2029 r.
Łódzkie: Dokumentacja dla łącznika Bełchatów – Wieluń w 2025 r.
Łódzkie z ofertami na studium przedłużenia linii kolejowej za Bełchatowem
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
inf. pras. CPK 09 kwietnia 2025
Łódzkie inwestycje kolejowe CPK przebiegają zgodnie z harmonogramami – podkreśla inwestor. Kończy się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury i budowa komory startowej Retkinia, a już w kwietniu zacznie powstawać komora odbiorcza przy stacji Łódź Fabryczna. W końcowej fazie jest też przetarg na wykonawcę tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Na łódzkim odcinku linii KDP nr 85 trwa uszczegółowienie rozwiązań projektowych i pozyskiwanie decyzji administracyjnych.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz
inf. pras. PKP PLK 31 marca 2025
Zarządca infrastruktury podpisał umowę z projektantem nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Jest to część rządowego programu Kolej Plus. Mieszkańcy Północnego Mazowsza otrzymają dzięki nowej linii szybszy i wygodniejszy dostęp do stolicy – informują PKP PLK.
Poznań – Gorzów Wlkp. przez Międzychód w 78 minut. Dzięki "Kolei Plus"
Większy zakres rewitalizacji linii kolejowej do Złotoryi
Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Roman Czubiński 18 marca 2025
Firmy budowlane z polskim kapitałem lub mające w Polsce od lat swoje oddziały mają wystarczający potencjał kadrowy i sprzętowy, by odegrać znaczną rolę w budowie kolei dużych prędkości. Konieczne w tym celu jest jednak zapewnienie finansowania elastycznego i niezależnego od cyklu budżetowego Unii Europejskiej – to wnioski z dyskusji przedstawicielki rynku wykonawców oraz reprezentanta Banku Gospodarstwa Krajowego na Kongresie Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Roman Czubiński 18 marca 2025
Zwiększenie prędkości maksymalnej na linii „Y” z 250 do 350 km/h było konieczne, by przyciągnąć nowych pasażerów, dla których dzisiejsza oferta kolei konwencjonalnej jest zbyt mało atrakcyjna. Najmocniej poprawią się warunki podróżowania Warszawa – Wrocław, gdzie czas jazdy za 10 lat będzie krótszy o ponad połowę – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Kolei Dużych Prędkości podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. Jak dodał – międzynarodowe połączenia dużych prędkości, choć ważne, będą dopiero kolejnym etapem rozwoju siatki.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
PLK: Budowa nowej linii Bogumiłów – Chorzew do 2029 r.
Kasper Fiszer 14 marca 2025
Trwają przygotowania do budowy nowego odcinka, który połączy rejon Bełchatowa z Magistralą Węglową. Docelowo trasa ma stać się fragmentem projektowanego ciągu Piotrków Trybunalski – Wieluń. PKP PLK zapowiadają, że prace budowlane będą realizowane w latach 2028 – 2029.
Bełchatów: Po przedłużeniu linii nie będzie pociągów dalekobieżnych
Łódzkie: Dokumentacja dla łącznika Bełchatów – Wieluń w 2025 r.
Łódzkie z ofertami na studium przedłużenia linii kolejowej za Bełchatowem
Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna "czeka na kolejne zadania"
Roman Czubiński 18 lutego 2025
419-tonowa głowica TBM "Faustyny" została wydobyta na powierzchnię z komory końcowej. Maszyna po rozebraniu na części i ich zabezpieczeniu czeka na kolejne zadanie. Tymczasem w jednotorowych tunelach trwa wylewanie drugiej warstwy betonu – informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Podłęże – Piekiełko: Przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa
Roman Czubiński 17 lutego 2025
PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa. Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł ma zostać zrealizowane do roku 2029. Zakres inwestycji na linii 104 obejmie – między innymi – nowe mosty, wiadukty i perony, tunel i estakadę.
Podłęże – Piekiełko: Prawie 200 mln zł na podstacje. Wybrano firmy
Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104
Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi
Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi
Roman Czubiński 16 lutego 2025
Poznańska odnoga linii dużych prędkości „Y” ma zostać przedłużona do Berlina, a wrocławska – do Pragi. Trwają rozmowy na ten temat z Niemcami i Czechami – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Tunel KDP w Łodzi. PORR: tarcza TBM będzie gotowa w czerwcu 2026 roku
KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo
Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w 2027 roku? Klimczak: PKP PLK się nie zgadzają
Daniel Siwak 14 lutego 2025
Mamy kolejny zwrot akcji dotyczący jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Tym razem chodzi o zgodę na wydłużenie budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy, czyli do połowy 2027 roku.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
Roman Czubiński 13 lutego 2025
Cała linia kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która ma być gotowa wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa oraz obligacji – przypomina spółka CPK. Trwają zabiegi o pozyskanie kolejnych miliardów złotych z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – ich pozyskanie pozwoliłoby uwolnić środki ze źródeł krajowych na inne cele.
2,95 mld zł z EBI dla PKP Intercity? Malinowski: Jesteśmy blisko
Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP
Roman Czubiński 12 lutego 2025
Miasta położone na trasie kolei dużych prędkości zyskają dzięki niej znacznie lepszą ofertę transportową, nawet jeśli – jak w przypadku Kalisza – część pociągów będzie omijała je obwodnicami – przekonuje zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak informują, CPK jest bliski porozumienia z PKP PLK w sprawie uzgodnienia zakresu inwestycji na ciągu do Jastrzębia Zdroju, które przez długi czas było kwestią sporną między obydwoma inwestorami.
Tunel KDP w Łodzi. PORR: tarcza TBM będzie gotowa w czerwcu 2026 roku
KDP Madryt – Barcelona: Więcej AVE, koniec Avlo
Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK
CPK: Linia „Y” przyspieszy pociągi Warszawa – Wrocław jeszcze przed ukończeniem
Roman Czubiński 10 lutego 2025
Nowe linie tworzące „komponent kolejowy” Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być budowane w sposób, który pozwoli jak najszybciej wykorzystać ich poszczególne fragmenty do przyspieszenia podróży między miastami Polski. Dotyczy to zarówno linii kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, jak i CMK Północ do Trójmiasta przez Płock – zapowiada spółka CPK.
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
CPK ogłasza przetarg na budowę tunelu i dworca kolejowego pod lotniskiem CPK
Tusk: szepnę prezydentowi na ucho, kto chce ograniczyć polskie ambicje, jeśli chodzi o KDP
CPK: Jest wniosek o decyzję środowiskową dla linii KDP Sieradz – Pleszew
Roman Czubiński 07 lutego 2025
Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka linii dużych prędkości „Y”. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planami spółki, budowę będzie można rozpocząć mniej więcej za trzy lata.
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
CPK ogłasza przetarg na budowę tunelu i dworca kolejowego pod lotniskiem CPK
Tusk: szepnę prezydentowi na ucho, kto chce ograniczyć polskie ambicje, jeśli chodzi o KDP
Łódzki tunel średnicowy: PKP PLK tracą cierpliwość wobec PBDiM. Chcą harmonogramu [AKTUALIZACJA]
Roman Czubiński 06 lutego 2025
Od czasu zawalenia się kamienicy nad budowanym tunelem we wrześniu 2024 r. wykonawca nie przedstawił nowego rzeczowo-finansowego harmonogramu dokończenia inwestycji – przypominają PKP PLK, wzywając PBDiM Mińsk Mazowiecki do opracowania dokumentu. Wykonawca zapewnia, że spełni to żądanie – i przygotowuje się do ponownego uruchomienia tarczy TBM.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie
PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025
Budowa linii średnicowej w Łodzi to nie tylko 5 tuneli, które połączą dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Kaliska i Żabieniec, ale również 3 podziemne przystanki osobowe: Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Najbardziej zaawansowane prace są na Polesiu, gdzie na głębokości 24 metrów powstały już perony, z których do pociągów będą wsiadać pasażerowie – opisuje zaawansowanie prac inwestor (PKP PLK). Tymczasem tarcza TBM drążąca odcinek dwutorowy może zostać uruchomiona najwcześniej za półtora miesiąca.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Ministerstwo Przemysłu potwierdza: linia 229 to priorytet dla elektrowni jądrowej
inf. pras. PKP PLK 30 stycznia 2025
Dobre wieści dla planowanej modernizacji kolejowego połączenia Kartuz z Lęborkiem. Ministerstwo Przemysłu nadało zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Szukamy wykonawcy prac na trasie, której reaktywacja stworzy nowe możliwości podróżowania koleją w tej części województwa pomorskiego – informują PKP PLK.
Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta
Do Kartuz znów można dojechać pociągiem. Na peron tymczasowy
Jest umowa na nowy przystanek Otomino na bajpasie kartuskim
Łódzki tunel średnicowy: Komory startowe zmieniają przeznaczenie
PBDiM Mińsk Mazowiecki 21 stycznia 2025
Pod warstwą betonu i ziemi znikają komory na Żubardziu, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora Faustyny została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej – Katarzyny, roboty konstrukcyjne właśnie trwają. Nowym przeznaczeniem obiektów będzie zaplecze techniczne dla tunelu - informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego, PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
CPK: Z Płocka do Warszawy po nowej linii w 50 minut
Roman Czubiński 15 stycznia 2025
Połączenia co godzinę w szczycie do Warszawy, Torunia oraz Trójmiasta – to plany siatki połączeń z Płocka po zakończeniu inwestycji kolejowych CPK. Budowa nowych linii kolejowych 5 i 50 na odcinku Węzeł CPK – Płock – Włocławek pozwoli włączyć Płock do linii CMK Północ oraz transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i radykalnie skrócić czas przejazdu do stolicy – informuje Centralny Port Komunikacyjny.
Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ
Rail Baltica na Łotwie – Ministerstwo Transportu podsumowuje
Damian Kelman 14 stycznia 2025
Rail Baltica to złożony projekt wymagający wspólnego działania na wielu płaszczyznach. Każdy kraj musi jednak samodzielnie wykonywać swoje obowiązki związane z budową transeuropejskiej linii kolejowej. Jak przebiegają prace na Łotwie? Tamtejsze Ministerstwo Transportu właśnie podsumowało 2024 rok.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Łódź: „Anomalia” zatrzymała TBM. Kiedy tarcza znów ruszy? Nie wiadomo
Roman Czubiński 14 stycznia 2025
Nie wiadomo, kiedy zostanie uruchomiona tarcza TBM budująca łódzki tunel średnicowy, ale pogłoski o jej „zabetonowaniu” nie są prawdziwe – twierdzi rzecznik budowy Piotr Grabowski. W pracach nad wznowieniem drążenia tunelu biorą udział geolodzy z kilku uczelni w Polsce i za granicą. Trwa też podpisywanie ugód z mieszkańcami zawalonego we wrześniu budynku.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny
Roman Czubiński 09 stycznia 2025
Na plac budowy podziemnego odcinka linii 104 między Męciną a Mordarką dotarła mniejsza tarcza TBM, przeznaczona do drążenia tunelu ewakuacyjnego. Trwa montaż maszyny oraz budowa „kołyski” startowej – informuje Polska Agencja Prasowa. Większa tarcza, która zostanie wykorzystana przy budowie właściwego tunelu kolejowego, ma przypłynąć do Polski na przełomie lutego i marca.
Podłęże – Piekiełko: Drążenie tuneli pod Pisarzową postępuje w dobrym rytmie
Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany
Męcina – Mordarka: Początek drążenia tunelu kolejowego
CPK z decyzją lokalizacyjną! "Powstanie najnowocześniejsze lotnisko w Europie"
Rafał Dybiński 09 stycznia 2025
Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał w czwartek 9 stycznia 2025 roku spółce Centralny Port Komunikacyjny decyzję lokalizacyjną, niezbędną do budowy nowego lotniska z węzłem kolejowym.
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
CPK ogłasza przetarg na budowę tunelu i dworca kolejowego pod lotniskiem CPK
Tusk: szepnę prezydentowi na ucho, kto chce ograniczyć polskie ambicje, jeśli chodzi o KDP
Massel: HRJ – pociągi mają jeździć często, niekoniecznie bezpośrednio
Roman Czubiński 02 stycznia 2025
Dotychczasowy kierunek prac nad horyzontalnym rozkładem jazdy dla całej polskiej sieci kolejowej jest dobry – uważa dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr hab. inż. Andrzej Massel. W jego ocenie pasażerowie zyskają na częstszych połączeniach w równych odstępach, a także na zwiększonej wydajności całego systemu. W niektórych przypadkach – na przykład w obsłudze kurortów – konieczne mogą jednak okazać się odstępstwa od równomiernego cyklu.
Pociągi do Ciechocinka od grudnia. Znamy ofertę przewozową
CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Weź udział w konsultacjach dotyczących Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Kolejowa linia Y czy połączenia subregionalne? Dylematy przy CPK
Damian Kelman 31 grudnia 2024
W przyszłym roku polski rząd planuje przeznaczyć około 120 miliardów złotych na inwestycje. Pieniądze te mają pochodzić z KPO oraz polityki spójności. Cały czas toczą się natomiast dyskusje o zasady funkcjonowania CPK. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz uważa, że współmiernie państwo powinno inwestować w połączenia między metropoliami, jak również pomiędzy lokalnymi ośrodkami a wielkimi miastami.
CPK: Kolejny ważny krok ws. kontraktu na budowę terminala lotniska
Wild: Wykluczenie z KDP polskich producentów taboru to unikat w skali świata
CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu
Kolej lotniskami stoi
Paweł Rydzyński 29 grudnia 2024
Prawie wszystkie nowe linie kolejowe wybudowane w naszym kraju po 1989 r. to trasy do lotnisk – i to z wielu względów nie jest dobre. Jednocześnie jest to bardzo smutne. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Olsztyn, a ostatnio – od 2023 r. – Katowice i Rzeszów. Osiem spośród piętnastu lotnisk w Polsce obsługujących regularny ruch pasażerski posiada, od kilku lub kilkunastu lat, połączenie kolejowe. I tylko w pojedynczych przypadkach realizacja tych inwestycji nie budzi żadnych wątpliwości.
Frankfurt: Pojazdy Sky Line połączą trzy terminale lotniska
USA: Kolei TexRail na lotnisko Dallas Fort Worth otwarta
Nie będzie szybkiej kolei łączącej Gatwick z Heathrow
Łódzki tunel średnicowy: Są już pierwsze fragmenty podbudowy torowiska
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Trwają prace związane z budową betonowego podłoża w jednotorowych nitkach łódzkiego tunelu średnicowego. W pierwszej z nich jego wylewanie już się zakończyło. O nowym terminie kontraktowym nadal nic nie wiadomo.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia budynków na powierzchni podczas budowy tunelu KDP pod centrum Łodzi, CPK zamierza przeprowadzić dodatkowe ekspertyzy techniczne. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na ich wykonanie. Spodziewany termin jego ogłoszenia to pierwszy kwartał przyszłego roku.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
Roman Czubiński 09 grudnia 2024
Nie 250, lecz 350 km/h ma wynosić maksymalna prędkość eksploatacyjna na linii KDP Warszawa – CPK – Łódź. Część ekspertów obawia się, że w przypadku początkowego odcinka koszty takiej zmiany będą nieproporcjonalnie duże do niewielkich korzyści. CPK broni tej decyzji, twierdząc, że pozwoli ona zwiększyć atrakcyjność nowej infrastruktury i bardziej efektywnie ją wykorzystać.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna zakończyła drążenie, Katarzyna nadal stoi
Roman Czubiński 29 listopada 2024
Tarcza TBM Faustyna zakończyła dziś drążenie ostatniego tunelu jednotorowego i układanie jego obudowy. Na niektórych wcześniej wykonanych odcinkach trwają prace torowe. Nie wiadomo jednak, czy uda się – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – wznowić wiercenie tunelu dwutorowego jeszcze w grudniu.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert
Roman Czubiński 27 listopada 2024
20 grudnia – to najnowszy termin, w jakim CPK zapowiada otwarcie ofert w przetargu na drążenie łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Spółka tłumaczy tę zmianę bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Decyzja ma nie wpłynąć na harmonogram inwestycji.
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Łódzki tunel średnicowy: W grudniu znów ruszy „Katarzyna”
Roman Czubiński 19 listopada 2024
W grudniu powinno ponownie rozpocząć się drążenie dwutorowej części łódzkiego tunelu średnicowego. Kolejna przerwa była spowodowana obawą przed uszkodzeniem budynków podczas prac pod gęstą zabudową śródmieścia Łodzi. Bezproblemowo przebiegają natomiast prace przy tunelach jednotorowych, prowadzone w znacznie łatwiejszym terenie.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
CPK pokazuje wizualizację stacji Brzeziny na linii „Y”
Roman Czubiński 19 listopada 2024
Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla stacji kolejowej przy linii dużych prędkości 85 w Brzezinach pod Łodzią – informuje biuro prasowe CPK. Jak wynika z opisu oraz wizualizacji, obiekt będzie wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych. Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Brzezin i okolic oraz da nowy impuls gospodarce regionu.
Malepszak: Wciąż jest szansa na stację w Brzezinach
Łódzki tunel średnicowy: Część mieszkańców wraca na Stare Polesie
Roman Czubiński 09 listopada 2024
Do kamienicy przy ul. Próchnika 44, sąsiadującej z budynkiem zawalonym we wrześniu podczas drążenia tunelu średnicowego, wracają pierwsi mieszkańcy. Nie wiadomo, kiedy z opłacanych przez wykonawcę hoteli będą mogli wrócić pozostali lokatorzy – zależy to od tempa uprzątania miejsca po katastrofie budowlanej oraz wyjaśniania jej przyczyn.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Łódzki tunel średnicowy: TBM Katarzyna znów pracuje
Roman Czubiński 04 listopada 2024
Zakończyła się blisko dwumiesięczna przerwa w drążeniu głównej części łódzkiego tunelu średnicowego, spowodowana zawaleniem się pobliskiej kamienicy. Po wzmocnieniu fundamentów okolicznych budynków maszyna wznowiła pracę, choć na razie – jak informują PKP PLK – jej tempo jest mniejsze od normalnego. Zarządca infrastruktury dystansuje się od przewidywanego zwiększenia opóźnienia inwestycji.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Ostrołęka: Główna stacja do przeniesienia?
Roman Czubiński 10 października 2024
PKP PLK przedstawiły plan poprawy obsługi kolejowej Ostrołęki. Jego główny element to nowa stacja w pobliżu linii 35 z łącznicami wyprowadzającymi ruch na Tłuszcz i w kierunku obecnej stacji. Wstępny odzew ze strony mieszkańców i samorządu był bardzo pozytywny – informuje portal Moja Ostrołęka.
UTK: Efektywność kosztowa przewoźników i zarządców – do poprawy
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
Podlaskie potwierdza: Cztery pary pociągów Regio do Łomży
Litwa: Kolejna umowa na Rail Baltica
Roman Czubiński 09 października 2024
Litewski zarządca infrastruktury kolejowej LTG Infra podpisał umowę na pierwszą część prac przy budowie odcinka Šėta – Ramygala magistrali Rail Baltica. Wykonawcą będzie konsorcjum czeskiej firmy Eurovia i jej litewskiej spółki zależnej. Wartość netto kontraktu wynosi 98 mln euro.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy
Roman Czubiński 09 września 2024
PKP PLK poinformowały o uruchomieniu punktu pomocy prawnej dla poszkodowanych mieszkańców zniszczonej kamienicy na trasie budowy tunelu średnicowego. Lokatorzy budynku przy al. 1 Maja 23 mogą zasięgnąć porady radcy prawnego na dworcu Łódź Fabryczna. Niezależnie od tego likwidacją szkód zajmuje się już ubezpieczyciel.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Łódzki tunel średnicowy: Zapadła się podłoga w kamienicy [AKTUALIZACJA]
Roman Czubiński 07 września 2024
Zawaliła się część kamienicy nad budowanym tunelem średnicowym. Istnieje podejrzenie, że szkoda mogła być spowodowana pracą drążącej tunel tarczy TBM, jednak na razie oficjalnie przyczyn nie ustalono. Mieszkańcy czekają na dalsze decyzje w hotelach.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Przetargi PLK za 6 miliardów. Lębork - Gdynia, Podłęże - Piekiełko. Co jeszcze?
Michał Szymajda 05 września 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe na początku września ogłosiły trzy duże przetargi związane z gruntowną modernizacją, bądź budową nowych linii kolejowych. Prace mogą kosztować nawet 6 miliardów złotych.
Zmiany na stacjach w Sosnowcu, Lublińcu i Herbach Starych
Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!
PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.
Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza znów drąży, bez postojów
Roman Czubiński 21 sierpnia 2024
Na budowie kolejnych odcinków łódzkiego tunelu średnicowego nie napotkano na razie nieprzewidzianych trudności. Warunki geologiczne są na tyle dobre, że planowany wcześniej postój tarczy TBM okazał się niepotrzebny – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Łódzki tunel średnicowy: Trwają problemy z piaskami przy Legionów
Roman Czubiński 19 lipca 2024
Tempo drążenia głównej części tunelu średnicowego musiało zostać zmniejszone z powodu piaszczystego gruntu. Mieszkańcom dwóch śródmiejskich kamienic po raz kolejny przedłużono termin tymczasowego wykwaterowania.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Zapisz
się do newslettera:





